Opis pojęć CSR i ESG
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) nawiązuje się do przymusu firm do prowadzenia działalności w metodę etyczny i przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju. Obejmuje to branie pod uwagę interesów różnych grup akcjonariuszy, między innymi jak zatrudnieni, klienci, kooperanci, społeczności lokalne oraz natura naturalne. CSR to nie tylko filantropia, ale również integracja zagadnień społecznych i środowiskowych z codzienną działalnością i taktyką biznesową firmy. Firmy wykonujące strategię CSR potrafią przyczyniać się do rozstrzygania kwestii społecznych, takich jak ubóstwo czy bezrobocie, przez tworzenie stanowisk pracy, pomaganie miejscowych społeczności oraz propagowanie nauki i rozwoju. Działania z obszaru CSR mogą również zawierać nakłady w odnawialne źródła energii, redukcję emisji nieczystości oraz rozważne administrowanie zasobami naturalnymi.
ESG – Environmental, Social and Governance, to znaczy kierowanie ekologiczne, ludzkie i porządkiem korporacyjnym, stanowi zbiór wyznaczników, które inwestorzy przyjmują pod uwagę oceniając możliwe inwestycje. Kryteria środowiskowe dotyczą oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko dziką, przykładowo jak wydzielanie gazów skleníkowych, konsumpcja H2O i mocy, ekonomia odpadami oraz ochrona różnorodności biologicznej. Kryteria ludzkie nawiązują się do więzi firmy z zatrudnionymi, dostawcami, kontrahentami i społecznościami lokalnymi. Zawiera to kwestie takie jak bezpieczeństwo i czystość pracy, różnorodność i włączenie społeczne, normy człowieka oraz poświęcenie ludzkie. Wyznaczniki ładu korporacyjnego odnoszą się do sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, budowy zarządu, pensji kadry zarządzającej, uprawnień udziałowców oraz transparentności aktywności. Kapitalizujący coraz częściej wykorzystują kryteria ESG do identyfikacji ryzyk i szans inwestycyjnych oraz do szacowania długoterminowej ceny firmy. Myślą, że firmy, które dobrze zarządzają zagadnieniami ESG, mają pokaźniejsze szanse na osiągnięcie długofalowego sukcesu i są słabiej narażone na zagrożenia reputacyjne, operacyjne i majątkowe.